sunday

Vaknade runt halv tio idag och gjorde lite frukost till mig själv och satte mig sedan uppe vid tvn och såg några avsnitt av min just nu favorit serie.
Lite efter 1 kom Tove, Jennifer, Lina och Ida hit och vi åkte sedan tillsammans till Trumbrull Mall. Där gick vi runt i flera timmar. Denna gången kom jag faktiskt inte hem med något! Kände mig super duktig faktiskt!

På kvällen lagade vi tacos tillsammans och bara umgicks hela kvällen. Skönt att inte spendera så mycket pengar den här helgen faktiskt, även fast jag gärna hade velat det! Men nej nu ska vi minsann spara..



Kommentarer
Postat av: Malin

Hej! Jag är jättetaggad på att fara iväg som au pair och har lite frågor som jag hoppas du kan svara på:)

Hur gamla är de som far oftast? Far de flesta efter studenten eller senare?
Är din tanke att när du kommer hem så ska du ah gått + ? Vad kändes viktigt för dig att familjen hade? (menar typ om du ställde frågor som "har ni bil som jag kommer kunna låna", arbetstider, lön, vem som betalar vad osv). Blev det dyrare än vad du hade tänkt dig när du väl kom på plats?
Hahah, konstig fråga kanske men klär sig au pairer från sverige som ungdomarna i usa gör?

Svar: Hej Malin!
Vad kul att du också vill pröva på Au Pair livet!

Jag skulle säga att om jag hade gjort om detta Au Pair livet hade jag nog åkt det året jag var 21 istället för 20. Det känns så surt att inte kanske beställa ett glas vin på resturangen med värdfamiljen utan istället sitta och dricka cola. Visst det funkar väl det med, men från att ha gått till att vara "vuxen" i Sverige blir man helt plötsligt ett barn igen...
Jag tror att många kommer hit efter studenten då de inte har något jobb, inte vill plugga eller bara vill komma iväg för ett år. Men jag skulle nog ändå rekomendera att vänta tills man är 21. Jag tror att det är vanligare att svenskar åker direkt efter studenten medans de från Mexico osv åker när de har studerat klart. (alltså runt 25 års åldern)

Viktigast med min familj var nog att jag ville känna mig som en i familjen och kunna få följa med på semester och träffa släkt osv. Jag märkte redan när jag började maila med min värdfamilj att vi hade i princip samma intressen och humor vilket jag också tycker är viktigt.
Jag glömde helt bort att fråga om bil, men det är nästan ett måste att fråga tycker jag! Som tur var har jag en jag får ha på fritiden, för annars hade jag verkligen inte kunnat göra något då allting är uppbyggt på att använda bilen här. Vissa städer är säkert uppbyggt annorlunda, men här hade det inte gått!

Tycker du ska fråga lite hur dit schema skulle se ut och vilka sysslor dom vill att du ska göra. Sånt tycker jag också spelar en lite roll i när man väljer familj.

Pengar behövs kan jag ju säga..Jag är glad att jag jobbade innan och sparade ihop lite pengar. För man kan verkligen inte leva på bara sina 200 dollar i veckan. Vill man resa under sitt år så måste man nog vara beredd att ta lite från sitt svenska konto. Jag känner att man lever bara en gång så då gör det inte så mycket för mig. Men spara innan du åker tycker jag iallafall!

Man ser direkt vem som är svensk au pair och inte här. Vi svenskar har så sjukt bra klädstil. Amerikanare där emot..Njae inte så bra.

Hoppas det svarade lite på dina frågor, om du har mer frågor är det bara att fråga! :)
beatrice

2012-09-04 @ 21:20:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0